Oral and Dental Health Resourse Centre

Tannbørster for alle typer smil, designet med komfort og resultater i tankene.

Tannbørster

Trygge tannkremer og morsomme tannbørster for de minste.

Tannkrem for barn

Colgate Kids produkter gjør pussingen gøy og hjelper med å gjøre det til en rutine.

Tannbørster for barn

Alle smil er unike og krever forskjellig typer pleie. Colgate har en løsning for ethvert smil.

Søk etter nytten

Hva med brus? Dette er skadelig for tennene

Brus har mange forskjellige navn. Noen steder kalles det «soda». Og andre steder har det lokale navn og merker.

Folk over hele Nord-Amerika og Europa bruker forskjellige ord for å identifisere sukkerholdig, kullsyreholdig brus. Men uansett hva dette kalles, er dette produkter som kan forårsake alvorlige tannhelseproblemer.

Brus har vokst til å bli en av de mest betydelige eksterne kildene til tannråte, noe som berører folk i alle aldre. Syrer og syreholdige sukkerbiprodukter i brus gjør tannemaljen mykere, noe som bidrar til dannelsen av hull i tennene. I ekstreme tilfeller kan mykere emalje kombinert med feilaktig tannpuss, tannskjæring eller andre forhold føre til tap av tenner.

Sukkerfri bruk, som kun utgjør 14 prosent av det totale brusforbruket, er mindre skadelig1. Men også disse inneholder syre og kan potensielt forårsake problemer.

Vi drikker stadig mer brus
Brusforbruket i USA har økt dramatisk på tvers av alle demografiske grupper, spesielt blant barn og tenåringer. Problemet er så alvorlig at helsemyndigheter som American Academy of Pediatrics har begynt å advare mot farene knyttet til brusdrikking.

Hvor mange barn i skolepliktig alder drikker brus? Estimatene varierer fra at halvparten til mer enn åtti prosent drikker minst én brus hver en dag. Minst én av fem barn drikker minst fire enheter hver dag.2

Noen tenåringer drikker så mye som 12 brus per dag3.

Større serveringsstørrelser gjør problemet enda verre. Fra rundt 2 desiliter på 1950-tallet, hadde en typisk brusstørrelse vokst til nesten 6 desiliter innen 1990-tallet.

Barn og unge er ikke de eneste som er i faresonen. Langsiktig forbruk av brus har en kumulativ effekt på tannemaljen. Ettersom folk lever lenger, vil flere trolig oppleve problemer.

Hva kan gjøres
Barn, unge og voksne kan alle ha fordelere av å redusere mengden brus de drikker, samt også å benytte seg av tilgjengelig tannpleiebehandlinger. Her er noen forholdsregler du kan ta:

  • Bytt til alternative drikker: Fyll kjøleskapet med drikkevarer som inneholder mindre sukker og syre, som vann, melk og ren fruktjuice. Drikk disse selv og oppmuntre barna dine til å gjøre det samme.
  • Skyll med vann: Etter at du har drukket brus, bør du skylle munnen med vann for å fjerne rester av drikken som kan forlenge syreangrep på tannemaljen.
  • Bruk fluortannkrem og munnskyll: Fluor reduserer hull i tennene og styrker tannemaljen, så du bør pusse tennene med en fluorholdig tannkrem som Colgate® Total®. Å skylle med fluorholdig munnskyll kan også hjelpe. Tannlegen kan anbefale en reseptfri munnskyll eller foreskrive deg sterkere en, avhengig av alvorlighetsgraden av tilstanden. Han eller hun kan også foreskriver en tannkrem med høyere fluorinnhold.
  • Få profesjonell fluorbehandling: Tannpleieren din kan bruke fluor i form av skum, gel eller munnskyll.

Brus sliter på tennene. Ved å redusere mengden du drikker, ha god munnhygiene og be om hjelp fra tannlegen og tannpleieren, kan du motvirke virkningen disse har og ha ene bedre tannhelse.

1Harnack L, Stang J, Story M. Soft drink consumption among US children and adolescents: Nutritional consequences. Journal of the American Dietetic Association 1999;99:436-444.
2Gleason P, Suitor C. Childrens diets in the mid 1990s: Dietary intake and its relationship with school meal participation. Alexandria, VA: US Department of Agriculture, Food and Nutrition Service, Office of Analysis, Nutrition and Evaluation;2001.
3Brimacombe C. The effect of extensive consumption of soda pop on the permanent dentition: A case report. Northwest Dentistry 2001;80:23-25.

Munn- og tannpleie og helseforhold