Oral and Dental Health Resourse Centre

Tannbørster for alle typer smil, designet med komfort og resultater i tankene.

Tannbørster

Trygge tannkremer og morsomme tannbørster for de minste.

Tannkrem for barn

Colgate Kids produkter gjør pussingen gøy og hjelper med å gjøre det til en rutine.

Tannbørster for barn

Alle smil er unike og krever forskjellig typer pleie. Colgate har en løsning for ethvert smil.

Søk etter nytten

Ernæring

Hva er riktig ernæring?
Riktig ernæring betyr å innta et balansert kosthold slik at kroppen kan få næringsstoffene som er nødvendig for god helse. Hver dag fornyer kroppen seg selv og utvikler nye muskler, bein, hud og blod. Maten du spiser er byggeklossene for nytt kroppsvev. Hvis kostholdet ditt inneholder lite av de næringsstoffene som kroppen din trenger, kan det være vanskeligere for munnen å motstå infeksjon.

Hvis barn ikke har et balansert kosthold, kan det hende at tennene deres ikke utvikler seg riktig. For å utvikle sterke, tannråteresistente tenner, trenger barn et balansert kosthold med vekt på kalsium, fosfor og riktige mengder fluor.

Hva er de ulike typene næringsstoffer?
Et balansert kosthold består av følgende næringsstoffer:

  • noen karbohydrater
  • de essensielle fettsyrene (som finnes i fett)
  • de essensielle aminosyrene (som finnes i proteiner)
  • femten vitaminer
  • omlag tjuefem mineraler
  • vann

Siden kroppene våre ikke er i stand til å produsere alle næringsstoffene vi trenger, spesielt enkelte typer vitaminer, må vi få disse fra mat eller supplementer. Det amerikanske landbruksdepartementet anbefaler at den generelle befolkningen spiser følgende hver dag:

  • 6 til 11 enheter av brød og frokostblandinger
  • 3 til 5 enheter med grønnsaker
  • 2 til 4 enheter med frukt
  • 2 til 3 enheter med meieriprodukter
  • 2 til 3 enheter med kjøtt, fjærfe, fisk, egg, bønner eller nøtter

Hvorfor er det viktig å spise riktig?
Et dårlig kosthold kan føre til tannkjøttsykdom og tannråte. Mat som inneholder mye karbohydrater, sukker og stivelse bidrar i sterk grad til produksjon av plakksyrer som angriper tannemaljen. Disse syrene kan etterhvert føre til at tannemaljen brytes ned og danner hull i tennene.

Hvis du må spise mat med mye sukker eller stivelse, bør du prøve å spise disse under måltidene i stedet for mellom måltidene, og unngå mat som fester seg til tennene dine siden disse kan produsere mer plakk. De fleste måltider inneholder syre-produserende ingredienser, så jo mindre du utsetter tennene for disse ingrediensene, jo mindre plakksyre vil angripe tannemaljen din. Spyttproduksjonen stiger også under måltidene, og dette bidrar til å skylle vekk matrester fra munnen.

*The Complete Guide to Better Dental Care by Jeffrey F. Taintor, DDS, MA and Mary Jane Taintor, 1997.

Munn- og tannpleie og helseforhold